Haderslev Triathlon 2016

Sidst jeg kørte Haderslev Triathlon ½ jernmand var vist i 2013 eller 2014, og da var cykelruten en rå fladlandstonser, ud og hjem, en stor del på en helt flad vej stort set uden sving, og uden ret meget læ, og med en løbetur på 4 omgange i en park med 3 millioner sving. Mindst. Hård løbetur.

I år var cykelruten 2 store loops med dejlige bakker og sving og tekniske passager, endda en del brosten. Masser af sjov. Løberuten var delvist i samme park, men med knap halvdelen af hver af de 4 omgange lagt ind i byen med brosten og lidt bakker. Og sving, selvfølgelig. Hårdere løbetur, efter en dejligt udfordrende cykeltur.

På løberuten i Haderslev

Svømmestarten gik omkring en halv km fra skiftezonen, og der skulle pakkes poser med cykelgrej, løbegrej, og så det man ønskede at have efter mål, så der var en del at organisere inden start.

Heldigvis gik starten først kl. 10, så jeg skulle ikke helt idiotisk tidligt afsted for at nå at være der i god tid. Undervejs stoppede jeg for at spise min medbragte og velgennemprøvede morgenmad; Powergrød ghetto style, det vil sige alle ingredienserne blandet på forhånd, på nær honning, og så en termoflaske med varmest muligt vand i. Bland det hele i en skål og lad trække et par minutter, perfekt Powergrød!

Efter check ind pakkede jeg poserne til skiftene og klædte om, og gik så tilbage til bilen med tasken og begyndte at varme op. Jeg vidste at opvarmningen var vigtig efter min asthma oplevelse til Holstebro Triathlon, og jeg kunne også mærke svage symptomer allerede på køreturen. Det var lidt bekymrende, men der var egentlig ikke andet at gøre ved det end at fortsætte efter planen og varme grundigt op.

Jeg blev klar til svømningen i god ro og orden, og lige efter race briefingen, der foregik ved svømmestarten, hoppede jeg i vandet og fortsatte opvarmningen.

Vandet var dejligt, ca. 18ºC, og ingen bølger.

Svømningen

Inden starten placerede jeg mig længst ude til venstre, da første bøje var et højresving. Ikke at højre-venstre placeringen betød så meget, der var omkring 300 m til første bøje.

Der blev talt ned til start, dejligt tydeligt så jeg kunne høre det gennem mine SwimEars ørepropper, og jeg startede mit ur 5 sekunder før start så det var til en side.

Starten gik, og alle havde travlt med at komme frem, og som sædvanlig kunne flertallet ikke holde tempoet og efter 200 m havde jeg temmelig meget plads omkring mig, og desværre ikke nogen fødder at ligge på. Der var opstået et split til en gruppe på måske en 10 stykker, mest elite, som jeg aldrig fik kontakt til, men der kom heller ikke nogen op, så jeg lå sammen med 2-3 andre på mellemhånd og havde det sådan set fint med det.

Det var klart fra start at det ikke ville blive en god dag, min asthma gjorde sig svagt bemærket, og kunne mærke at det nok var godt det ikke var et kortdistance ræs, for så havde min vejtrækning ikke kunnet følge med. Og som det var kunne jeg allerede mærke jeg var lidt hæmmet.

Første del af svømningen foregik i “yderdammen”, under et par broer og så ind i “inderdammen” og omkring et par bøjer og så til T1. Nem navigation hele vejen.

Cyklingen

Jeg havde valgt at pakke min cykelhjelm i posen til T1, som jeg fandt uden problemer, og da førergruppen var væk, men de efterfølgende ikke var kommet ind endnu, var der masser af plads i skiftezonen. Jeg kom af våddragten, fik hjelmen på og smidt våddragten i posen og så hen til cyklen og afsted ud på ruten.

Lige efter T1 var der nogle stykker med brosten og fliser, og så drejede man ellers til venstre og ud i modvinden og op ad en lang bakke. Hele vejen var afspærret og officials viste fint vej og råbte instruktioner til mig jeg ikke kunne høre. I bakspejlet kan jeg regne ud at de nok prøvede at guide mig over i venstre side af vejen, men det betød heldigvis ikke noget på det tidspunkt, da der ikke rigtig var nogle modkørende på ruten endnu.

Efter den lange bakke var der lidt cykelsti, hvor jeg var lige ved at køre af asfalten, og så endnu et stykke afspærret vej hvor man skulle køre i venstre side. og så var man helt fri af byen og drejede ud på dejlige små snoede veje.

Og således fortsatte cykelruten, indimellem 3-4 km med tonserkørsel, så nogle sving og bakker og så igen noget tons. Der var en del lidt tekniske passager til at gøre det interessant og et depot ca. midvejs på loopet, men jeg havde alt hvad jeg skulle bruge med mig, så jeg brugte bare depotet til at smide tomme flasker i.

Efter turen på landet kom man så ind i byen igen, igen via veje hvor man skulle køre i den forkerte side, og så ind igennem et villakvarter ned ad bakke med op til 60 km/t, og så til højre, højre, op, op, op, venstre og så ned mod skiftezonen ad den store bakke, hvor det nu var tydeligt at man skulle køre i venstre side, da de første fra den ¼ jernmand var begyndt at komme ud på ruten. Ned ad bakke kom jeg op på 60 km/t igen, og så ramte man igen brostenene. En rystende oplevelse, specielt da der efter 50 m brosten skulle drejes 90º til højre og inde gennem smågader med fliser og flere brosten. 11 bar i ringene er måske ikke helt ideelt i sådan en situation, jeg mærkede tydeligt hvordan cyklen bare dansede sidelæns hen over toppene af brostenene i det sving.

Ved vendepunktet var alle ¼ jernmand deltagerne på vej ud af T1. Tæt kørsel. Trælst, for der var måske 30-40 atleter til 100 m vej op ad bakken ud af byen. Umuligt ikke at drafte. Jeg lagde mig bare ud til venstre og tonsede forbi så hurtigt jeg kunne. Ude på landet blev det lidt bedre, men anden omgang på ruten var klart mere actionpræget i forhold til den første, hvor jeg stort set var alene hele tiden og kunne køre mit helt eget tempo.

På anden omgang blæste det også op, så der var en rimelig god vind derude, og som ruten lå så føltes det som om der var højest 3 km medvind per omgang, resten var sidevind og modvind.

God hård og ærlig cykelrute.

Løbet

Ind i T2 og finde min pose med løbesko. Men hvad var nu det, den var ikke der hvor jeg troede den var … rundt om stativet en gang til, og så fandt jeg posen. Da jeg havde hængt den op var jeg kommet den modsatte vej hen til posestativet end den jeg fulgte igennem T2, så jeg var helt forvirret.

Jeg fandt en bænk, fik strømper, sko, nummer, solbriller og kasket på, smidt hjelmen i posen og droppet den af, og så ud og løbe.

Det var bare at arbejde mig igennem det. Cyklingen var gået nogenlunde, men min vejrtrækning var stadig ikke optimal, så jeg vidste jeg ikke ville kunne give den max gas, så jeg koncentrerede mig bare om processen, holde puls og kadence oppe, og så bare lade distancen forsvinde under fødderne af sig selv.

Grusstierne i parken var et rart underlag at løbe på, men de mange sving, flere af dem skarpere end 90º, 2 bropassager og en tunnelpassage betød at der var mange temposkift. Efter omkring en halv omgang på løberuten var det så ind omkring T2 igen og så ind igennem byens gader. Her var der knap så mange og skarpe sving, men til gengæld toppede brosten og småbakker hele tiden. Svært løb. Og 4 omgange af det.

På anden omgang kom jeg til at løbe lige bag en dame der løb perfekt fart til at være hare for mig, det var rigtig rart. Et par enkelte gange var jeg lige oppe at trække, og så tilbage igen og blive trukket. Hun skulle kun løbe 2 omgange da hun deltog på den kvarte jernmand, så jeg måtte sige farvel til hende efter 3. omgang. Det var lidt hårdt, men jeg vidste at nu var der ikke så langt igen, og benene havde faktisk OK overskud, det var bare lungerne der holdt igen, så det var egentlig ikke så slemt.

På 4 omgang, kort efter at være kommet ind i byens gader og løbe igen, overhalede jeg en meget lidende og ofte gående konkurrent, og det viste sig senere at det var 3.-pladsen i min aldersgruppe jeg lige rykkede op på der. Jeg havde bare ingen anelse om det i øjeblikket.

Efter 4. omgang var der lige en lille “strafrunde” inden man kom ind til mål, bare 200 m ud og hjem, men det føltes nu ret hårdt. Til gengæld kunne man se om der var nogen man var nødt til at spurte fra ind mod mål, og det er jo en god ting.

Resultater

I mål kunne jeg se at jeg var kommet under 5 timer, trods alt, og det var det jeg havde sat som minimum for en godkendt præstation, så jeg kunne være tilfreds. Jeg havde sat næsen op efter at være en del hurtigere, 4:50, måske 4:45, men det var inden jeg fandt ud af at det faktisk var en lidt hård rute.

Hvad jeg ikke vidste, og ingen fortalte mig, var at jeg var kommet på en 3.-plads, så jeg fandt først ud af det på vejen hjem. Jeg tror jeg var ved at klæde om da der var præmieoverrækkelse og jeg gik glip af en tur på podiet og at blive tiljublet af pøbelen. Det kan jeg nemlig godt lide. Jeg har kun prøvet at være på podiet en enkelt gang før.

Den officielle tidtagning:

• Svømning: 33’22”
  • T1: 2’12”
  • Cykling: 2:39’10”
  • T2: 2’35”
  • Løb: 1:41’24”

Ifølge mine Garmin data var svømningen 100 m for lang (men GPS og svømning er ikke mega præcist), cykelruten lige en lille smule for kort og løberuten var lige knap 19 km, men med alle de meget skarpe sving og gade løb der var, kan GPS sporet meget vel have rundet alle hjørnerne meget kraftigt, men jeg tror nu stadig ruten var lidt kort, men bare ikke 2 km for kort.

Alt i alt en pose blandede bolsjer, jeg kørte egentlig ret stærkt efter forholdene og med min asthma på dagen, men jeg havde bare sat næsen op efter mere. Og jeg kom på 3.-pladsen, men fik ikke podieoplevelsen med. Det var faktisk det værste.

Resten af sommeren er det bare at træne (eller “trane”, som vi siger her i Randers Freja Triathlon) frem mod Ironman Copenhagen. Det bliver en fest.

Og tak til original sport som i en Flickr mail gav mig lov til at bruge billedet fra løbeturen.